FENIKS

Głównym celem Programu FEnIKS o budżecie ok. 25 mld euro jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury technicznej i społecznej zgodnie z założeniami rozwoju zrównoważonego.

NA CO MOŻNA UZYSKAĆ DOFINANSOWANIE?

  • obniżenie emisyjności gospodarki transformację w kierunku gospodarki przyjaznej środowisku i o obiegu zamkniętym,
  • budowę efektywnego i odpornego systemu transportowego o jak najniższym negatywnym wpływie na środowisko naturalne,
  • dokończenie realizacji odcinków sieci bazowej TEN-T do roku 2030,
  • poprawę bezpieczeństwa transportu,
  • zapewnienie równego dostępu do opieki zdrowotnej oraz poprawę odporności systemu ochrony zdrowia,
  • wzmocnienie roli kultury w rozwoju społecznym i gospodarczym.

przedsiębiorstwa: MSP i duże,
jednostki samorządu terytorialnego,
podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego,
właściciele budynków mieszkalnych,
państwowe jednostki budżetowe i administracji publicznej,
dostawcy usług energetycznych,
zarządcy dróg krajowych i linii kolejowych, 
służby ratownicze i odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu,
podmioty zarządzające portami lotniczymi oraz portami morskimi,
organizacje pozarządowe,
instytucje ochrony zdrowia,
instytucje kultury,
kościoły i związki wyznaniowe,

NUMER I NAZWA DZIAŁANIA

Rozpoczęcie naboru: 

01.12.2023 r.

 

Zakończenie naboru: 

05.02.2023 r.

Rozpoczęcie naboru: 

01.12.2023 r.

 

Zakończenie naboru: 

05.02.2023 r.

Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 oferuje wsparcie w formie:

dotacji,
instrumentów finansowych,
instrumentów łączących finansowanie zwrotne i dotacje.

Program FEnIKS podzielony jest na 8 priorytetów. Nabory realizowane będą w trybie konkurencyjnym jak i niekonkurencyjnym. Tryb konkurencyjny stosowany będzie głównie w odniesieniu do przedsiębiorstw, które będą mogły aplikować o środki w ramach większości priorytetów.

W skrócie wsparcie dla przedsiębiorstw będzie dotyczyło m.in. gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ), efektywności energetycznej, gospodarki niskoemisyjnej, odnawialnych źródeł energii (OZE) transportu multimodalnego czy elektromobilności. Wsparcie w ramach FEnIKS-a dotyczyć będzie projektów w większej skali. Mniejsze projekty będą dofinansowane w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO). Demarkacja zostanie określona na poziomie Uszczegółowienia Programu, które jest jeszcze opracowywane.

PRIORYTET I

Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności
Alokacja priorytetu: 5,43 mld euro

Cel szczegółowy 1.1 Wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych
Cel szczegółowy 1.2 Wspieranie przystosowania się do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, a także odporności, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego
Cel szczegółowy 1.3 Wspieranie dostępu do wody oraz zrównoważonej gospodarki wodnej
Cel szczegółowy 1.4 Wspieranie transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) i gospodarki zasobooszczędnej
Cel szczegółowy 1.5 Wzmacnianie ochrony i zachowania przyrody, różnorodności biologicznej oraz zielonej infrastruktury, w tym na obszarach miejskich, oraz ograniczanie wszelkich rodzajów zanieczyszczenia

PRIORYTET II

Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z EFRR
Alokacja priorytetu: 6,43 mld euro

Cel szczegółowy 2.1 Wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych

Cel szczegółowy 2.2 Wspieranie energii odnawialnej (OZE)

Cel szczegółowy 2.3 Rozwój inteligentnych systemów i sieci energetycznych oraz systemów magazynowania energii poza transeuropejską siecią energetyczną (TEN-E)

Cel szczegółowy 2.4 Wspieranie przystosowania się do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, a także odporności, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego

Cel szczegółowy 2.5 Wspieranie dostępu do wody oraz zrównoważonej gospodarki wodnej

PRIORYTET III

Transport miejski 
Alokacja priorytetu: 2,35 mld euro

Cel szczegółowy 3.1 Wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej,

 

PRIORYTET IV

Wsparcie sektora transportu z Funduszu Spójności
Alokacja priorytetu: 5,16 mld euro

Cel szczegółowy 4.1 Rozwój odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej, bezpiecznej, zrównoważonej i intermodalnej TEN-T

Cel szczegółowy 4.2 Rozwój i udoskonalanie zrównoważonej, odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i intermodalnej mobilności na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawę dostępu do TEN-T oraz mobilności transgranicznej

PRIORYTET V

Wsparcie sektora transportu z EFRR
Alokacja priorytetu: 8,00 mld euro

Cel szczegółowy 5.1 Rozwój odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej, bezpiecznej, zrównoważonej i intermodalnej TEN-T

Cel szczegółowy 5.2 Rozwój i udoskonalanie zrównoważonej, odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i intermodalnej mobilności na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawę dostępu do TEN-T oraz mobilności transgranicznej

PRIORYTET VI

Zdrowie
Alokacja priorytetu: 0,82 mld euro

Cel szczegółowy 6.1 Zapewnianie równego dostępu do opieki zdrowotnej i wspieranie odporności systemów opieki zdrowotnej, w tym podstawowej opieki zdrowotnej, oraz wspieranie przechodzenia od opieki instytucjonalnej do opieki rodzinnej i środowiskowej

PRIORYTET VII

Kultura
Alokacja priorytetu: 0,75 mld euro

Cel szczegółowy 6.2 Wzmacnianie roli kultury i zrównoważonej turystyki w rozwoju gospodarczym, włączeniu społecznym i innowacjach społecznych.

 

PRIORYTET VIII

Pomoc Techniczna
Alokacja priorytetu: 0,33 mld euro