Głównym
celem Programu FEnIKS o budżecie ok. 25 mld euro jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury
technicznej i społecznej zgodnie z założeniami rozwoju zrównoważonego, w tym
poprzez:
- obniżenie emisyjności gospodarki transformację w
kierunku gospodarki przyjaznej środowisku i o obiegu zamkniętym,
- budowę efektywnego i odpornego systemu
transportowego o jak najniższym negatywnym wpływie na środowisko naturalne,
- dokończenie realizacji odcinków sieci bazowej
TEN-T do roku 2030,
- poprawę bezpieczeństwa transportu,
- zapewnienie równego dostępu do opieki zdrowotnej
oraz poprawę odporności systemu ochrony zdrowia,
- wzmocnienie roli kultury w rozwoju społecznym i
gospodarczym.
Beneficjentami programu będą mogli być m.in.:
- przedsiębiorstwa: MSP i duże,
- jednostki samorządu terytorialnego,
- podmioty świadczące usługi publiczne
w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu
terytorialnego,
- właściciele budynków mieszkalnych,
- państwowe jednostki budżetowe i administracji
publicznej,
- dostawcy usług energetycznych,
- zarządcy dróg krajowych i linii kolejowych,
- służby ratownicze i odpowiedzialne za
bezpieczeństwo ruchu,
- podmioty zarządzające portami lotniczymi oraz
portami morskimi,
- organizacje pozarządowe,
- instytucje ochrony zdrowia,
- instytucje kultury,
- kościoły i związki wyznaniowe.
Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę,
Klimat, Środowisko 2021-2027 oferuje wsparcie w formie:
- dotacji,
- instrumentów finansowych,
- instrumentów łączących finansowanie zwrotne i
dotacje.
Program FEnIKS podzielony jest
na 8 priorytetów. Nabory realizowane będą w trybie konkurencyjnym jak i
niekonkurencyjnym. Tryb konkurencyjny stosowany będzie głównie w odniesieniu do
przedsiębiorstw, które będą mogły aplikować o środki w ramach większości
priorytetów.
W skrócie wsparcie dla przedsiębiorstw będzie dotyczyło
m.in. gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ), efektywności energetycznej, gospodarki
niskoemisyjnej, odnawialnych źródeł energii (OZE) transportu multimodalnego czy
elektromobilności. Wsparcie w ramach FEnIKS-a dotyczyć będzie projektów w
większej skali. Mniejsze projekty będą dofinansowane w ramach Regionalnych
Programów Operacyjnych (RPO). Demarkacja zostanie określona na poziomie
Uszczegółowienia Programu, które jest jeszcze opracowywane.
PRIORYTET I: Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności
Alokacja priorytetu:
5,16 mld euro
Cel szczegółowy 1.1 Wspieranie efektywności energetycznej
i redukcji emisji gazów cieplarnianych w tym OZE
Cel szczegółowy 1.2 Wspieranie przystosowania się do zmian
klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami,
a także odporności, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego
Cel szczegółowy 1.3 Wspieranie dostępu do wody oraz
zrównoważonej gospodarki wodnej
Cel szczegółowy 1.4 Wspieranie transformacji w kierunku
gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) i gospodarki zasobooszczędnej
Cel szczegółowy 1.5 Wzmacnianie ochrony i zachowania
przyrody, różnorodności biologicznej oraz zielonej infrastruktury, w tym na
obszarach miejskich, oraz ograniczanie wszelkich rodzajów zanieczyszczenia
PRIORYTET II: Wsparcie sektorów energetyka i środowisko
z EFRR
Alokacja priorytetu:
5,17 mld euro
Cel szczegółowy 2.1 Wspieranie efektywności energetycznej
i redukcji emisji gazów cieplarnianych
Cel szczegółowy 2.2 Wspieranie energii odnawialnej (OZE)
Cel
szczegółowy 2.3 Rozwój inteligentnych systemów i sieci energetycznych oraz
systemów magazynowania energii poza transeuropejską siecią energetyczną (TEN-E)
Cel szczegółowy 2.4 Wspieranie przystosowania się do zmian
klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami,
a także odporności, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego
Cel szczegółowy 2.5 Wspieranie dostępu do wody oraz
zrównoważonej gospodarki wodnej
PRIORYTET III: Transport miejski
Alokacja priorytetu:
1,75 mld euro
Cel szczegółowy 3.1 Wspieranie zrównoważonej multimodalnej
mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki
zeroemisyjnej w tym elektromobilności
PRIORYTET IV: Wsparcie sektora transportu z Funduszu
Spójności
Alokacja priorytetu:
5,05 mld euro
Cel szczegółowy 4.1 Rozwój odpornej na zmiany klimatu,
inteligentnej, bezpiecznej, zrównoważonej i intermodalnej TEN-T
Cel szczegółowy 4.2 Rozwój i udoskonalanie zrównoważonej,
odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i intermodalnej mobilności na
poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawę dostępu do TEN-T oraz
mobilności transgranicznej
PRIORYTET V: Wsparcie sektora transportu z EFRR
Alokacja priorytetu:
6,29 mld euro
Cel szczegółowy 5.1 Rozwój odpornej na zmiany klimatu,
inteligentnej, bezpiecznej, zrównoważonej i intermodalnej TEN-T
Cel szczegółowy 5.2 Rozwój i udoskonalanie zrównoważonej,
odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i intermodalnej mobilności na
poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawę dostępu do TEN-T oraz
mobilności transgranicznej
PRIORYTET VI: Zdrowie
Alokacja priorytetu:
0,69 mld euro
Cel szczegółowy 6.1 Zapewnianie równego dostępu do opieki
zdrowotnej i wspieranie odporności systemów opieki zdrowotnej, w tym
podstawowej opieki zdrowotnej, oraz wspieranie przechodzenia od opieki
instytucjonalnej do opieki rodzinnej i środowiskowej
PRIORYTET VII: Kultura
Alokacja priorytetu:
0,69 mld euro
Cel szczegółowy 6.2 Wzmacnianie roli kultury i
zrównoważonej turystyki w rozwoju gospodarczym, włączeniu społecznym i
innowacjach społecznych.
RIORYTET VIII: Pomoc techniczna
Alokacja priorytetu:
0,31 mld euro
Zatwierdzenie programu FEnIKS przez Komisje Europejską planowane jest w
III kwartale 2022 r. Pierwsze nabory powinny być ogłoszone w ciągu 6 miesięcy
od zatwierdzenia programu przez KE. Harmonogram naborów przygotowywany będzie w
sposób „kroczący” na najbliższe 12 miesięcy i uaktualniany będzie raz na
kwartał.
Materiały stworzone na
podstawie projektów dokumentacji oraz materiałów prasowych – aktualne na 23.08.2022
r.